Alles wat je moet weten om rommel bij je thuis te stoppen en te starten met opruimen!

Hoe rommel stoppen en spullen opruimen?


opgeruimd huis

  1. Wat is opruimen?
  2. Hoe begin ik met opruimen?
  3. Hoe weet ik welke spullen ik weg kan doen?
  4. Valkuilen en opruimtips
  5. Hoe hou ik mijn huis opgeruimd?

We hebben allemaal onze eigen verwachtingen en noden over welke rol spullen in ons leven innemen. Er bestaat daarin een grote gemene deler om met spullen om te gaan. Ik help je om hier jouw weg in te vinden.

Lees hier alles over wat opruimen wel en niet is, hoe je opruimt en de meest voorkomende valkuilen vermijdt.
Kom in actie en hou je huis ook op lange termijn opgeruimd!


Wat is opruimen?

Heb je ooit geleerd wat opruimen is?

Is opruimen voor jou:

Nee, nee en nog eens nee.
Opruimen is de tijd nemen om te beslissen. Beslissen of je een object houdt of weg doet. En als je het houdt, bepaal je er een vaste plaats voor.

Zo simpel is het.

Natuurlijk kan je nu meteen allerlei spullen opsommen waarvoor je niet zomaar even beslist of je het wel of niet houdt. Bijvoorbeeld foto’s, spullen van personen die overleden zijn, iets met emotionele herinneringen. Het is niet de bedoeling dat je start met deze spullen. Net zo min dat het de bedoeling is dat je al je spullen zou weg doen. Het is wel de bedoeling dat je bewust wordt van welke spullen er in jouw leven zijn en hoeveel ruimte je ze wil geven. Jij bepaalt wat je in je huis houdt en wat niet.

Kortom, het uitgangspunt van opruimen is beslissen.

Overzicht in je spullen

Voel je bij de gedachte dat je beslissingen neemt over je spullen kriebels in je buik of zenuwen opkomen?
Heel normaal. Opruimen is zoals een spier die je traint. De eerste keren gaat het stroef, kan je spierpijn voelen of gaat het trainen moeizaam. Net zoals je bij een eerste looptraining niet meteen 10 kilometer loopt, bouw je het geleidelijk op. Je oefent met behapbare delen.

Zo start je dus ook met opruimen. Eén kleine stap per keer. Niet meteen in één keer je hele huis onder handen nemen. Als je deze openheid en bereidheid dus hebt, dan heb je de goede basis om te starten.

Klik hier als je meteen actie wil in je keuken, badkamer en kledingkast:
Ja, geef mij actie

Hoe begin ik met opruimen?

Volg deze 4 stappen om aan de slag te gaan met de spullen in je huis.

STAP 1: Doel

Eerst en vooral bepaal je voor jezelf wat het doel is van je opruimactie.
Met welk resultaat ben je blij na het opruimen? Wat wil je (anders) kunnen doen na je opruimactie?

Wil je meer plaats in een keukenkast, wil je je kledingkeuze ‘s ochtends versnellen, een lege eettafel, al het speelgoed op één plaats,…?

Kies de spullen in je huis bewust

Hou je doel concreet en realistisch. Liever 2 kleinere doelen die je behaalt, dan 1 groot doel waaraan je niet begint of halverwege strandt. Liever een doel zoals ‘In de bestekschuif en de glazenkast zitten alleen nog spullen die ik minstens eenmaal per maand gebruik’ dan ‘Mijn keuken is opgeruimd’.

Het maakt niet uit wat je doel is, zolang je weet waar je naar toe werkt. Voor de ene persoon kan het zijn dat er niets meer op het aanrecht rondslingert op het einde van de dag. Voor een andere persoon is het doel bereikt als de binnenkomende post een eigen plaats heeft en niet langer tussen keukenspullen verdwijnt.

Een opruimdoel dat je je vandaag stelt, kan gerust veranderen in de loop van de tijd. En dat is prima. Dan werk je gewoon verder op hetgeen je nu al realiseerde.

STAP 2: Methode

Nadat je weet waarvoor je in actie komt, kies je een methode om op te ruimen.

STAP 3: Beslissen

Alle spullen van de plek die je opruimt, neem je één voor één vast.
Beslis voor elk object dat je vastneemt meteen wat er mee gebeurt:

Gebruik dit handig overzicht tijdens het opruimen:

beslissings schema

STAP 4: Organiseren

Organiseer de spullen die blijven op een voor jou handige en logische manier. Spullen die je vaak gebruikt staan het meest dichtbij en toegankelijk.

Gebruik verdelers, bakjes of manden om spullen per categorie te organiseren en label ze.

Als je dit opgeruimd resultaat langer dan enkele dagen wil behouden, dan is het cruciaal dat je bij de nieuwe organisatie van de spullen jouw organiseerstijl. kent en toepast.


Hoe weet ik welke spullen ik weg kan doen?

Zit je met de handen in het haar over wat je wil bijhouden?

Hier zijn een aantal redenen om spullen te houden:

Of ga omgekeerd aan de slag.
Wees eerlijk met jezelf en erken welke van volgende redenen je als excuus gebruikt om een voorwerp nu niet weg te doen:

Label je spullen

(E. Jacobs, 2018).

Experimenteer

Experimenteer of combineer totdat je merkt wat voor jou het beste werkt. Iedereen is uniek. Ook op het vlak van opruimen.

Uit de aanpak van Marie Kondo leid ik bijvoorbeeld af dat zij geen ADHD heeft. Op het uitgangspunt dat je alle spullen van één categorie verzamelt op één plek loopt namelijk menig ADHD’er (en ook niet ADHD’ers) vast.

Als ik bijvoorbeeld alle kledij van op elke mogelijke plaats in mijn huis bijeensprokkel, dan haal ik tuinkledij uit de berging, winterjassen en -accessoires uit garagekasten, zwemgerief uit zwemzakken, gewone kleren uit de kleerkast,… Tegen de tijd dat ik er in slaag om alles van de categorie kleding bij elkaar te leggen, ben ik al 10 keer afgeleid en aan andere dingen begonnen waar mijn oog toevallig op viel.

Resultaat? Ik ben niet eens in de buurt geraakt om kleren op te ruimen. En nog belangrijker, ik eindig met het gevoel dat ik mijn opruimdoel niet realiseerde waardoor ik minder gemotiveerd ben om op een later moment weer in actie te komen.

Voor mij werkt de methode per categorie alleen als het heel behapbare categorieën zijn. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat ik al mijn sokken op een stapel leg en aan de slag ga. Dat werkt wel.
Is het erg dat ik het dan niet met al mijn kleren tegelijk doe? Nee, dit is gewoon mijn ondervinding van wat wel en niet werkt voor mij.

Zorg dus dat je die methode vindt die bij je past. Dat motiveert je in de toekomst weer verder.


Valkuilen en opruimtips

Hierboven las je het belang van je opruimdoel en de manier waarop je aan de slag gaat.

Waar let je best nog op zodat je succesvol opruimt?

Vermijd deze valkuilen:

Gebruik deze opruimtips:

Hoe organiseer jij?


Hoe hou ik mijn huis opgeruimd?

Heb je eindelijk opgeruimd en duikt rommel kort erna opnieuw op?

Sta eens stil bij de volgende 4 aspecten: jouw organiseerstijl, labels, communicatie en routines.

Organiseerstijlen

Weet jij welke manier van organiseren jou het meeste helpt?
Probeer je misschien al van toen je een kind was een organiseerstijl die niet bij jou past?
Misschien heb je daardoor het idee dat jij nu eenmaal een sloddervos bent of een hopeloze chaoot.

Weten welke organiseerstijl bij jou past, helpt enorm om je spullen beter te organiseren nadat je opruimde. Bovendien blijft het daarna ook langer en makkelijker opgeruimd.

Streef niet langer een stijl na die jou niet ligt.

Labelkaartjes

Labels

Het maakt niet met welke dozen, bakjes, manden je organiseert. Cruciaal is dat je op alles waar een bepaalde categorie spullen in zit, de naam zet van die categorie. Gebruik stickers, afplaktape, viltstift,… om schappen, kasten, dozen, potten, bakken,… te benoemen.

Ook al weet jij waar je welke spullen legde, je maakt het jezelf onbewust veel makkelijker om de plaats van een categorie spullen zelf te respecteren en vol te houden.

Heb je huisgenoten, dan nemen labels meteen een stuk van de communicatie (het ‘zagen’) over om hen te vertellen waar spullen thuishoren.

Communiceren

Betrek huisgenoten zoveel mogelijk bij de veranderingen of maak samen nieuwe afspraken. Vraag wat logische plaatsen voor hen zijn voor bepaalde spullen. Of vertel minstens waar spullen vanaf nu liggen of wat je op een andere manier dan vroeger wil uitproberen.

Laat ook de labels voor jou werken. Heb je jonge kinderen die nog niet kunnen lezen? Gebruik dan afbeeldingen. Een puzzelstuk voor de vaste plaats van de puzzels, een treinspoor, een muziekinstrument, een sok, een onderbroek, handschoenen,… Ook je jongste huisgenoten vertel je zo waar welke spullen thuishoren.

Gewoontes en routines

Maak er een gewoonte van een voorwerp dat je gebruikte meteen op zijn vaste plaats terug te leggen.

Maak er een routine van om elke dag of elke week een korte opruimronde uit te voeren. Je legt dan spullen makkelijk en snel terug op hun plaats. Zo hou je het met weinig moeite opgeruimd bij je thuis.

Voorzie een afgebakende dumpzone waarin je tijdelijk spullen zonder vaste plaats kan achterlaten in je huis. Tijdens je opruimronde of als de dumpzone vol is, beslis welke van de spullen je houdt (en waar!).

Iets op een andere manier doen dan je gewend bent, werkt het beste als je deze nieuwe gewoonte koppelt aan iets dat je al doet.

Herinner jezelf aan je nieuwe gewoonte. Schrijf het in je agenda, zorg voor een herinnering, hang een post-it op, stel een beloning in het vooruitzicht,…

Blijf lief voor jezelf als je je nieuwe gewoonte niet deed. Voer ze zo snel mogelijk toch nog uit.


Wat is nu jouw volgende stap?


Je werd ingewijd in wat opruimen is, hoe je met opruimen start, de valkuilen die erbij komen kijken en opruimtips om ze te vermijden. En even belangrijk, je weet nu ook hoe je je huis opgeruimd houdt.

Nu is het dus hoog tijd voor actie.

Ik daag je uit om vandaag nog te starten!
Ik help je met klein te beginnen.
Ik inspireer je om 5 spullen weg te doen uit je keuken, badkamer en kledingkast.

Ga je de uitdaging ook aan?



Heb je nog vragen?

Stel deze hieronder gerust. Ik reageer binnen de 2 werkdagen.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om, zoals vermeld in de privacyverklaring.

2020 - Website door: Gert Geers - Algemene voorwaarden - Disclaimer

x
Deze website gebruikt cookies. Lees hier de privacyverklaring en disclaimer. Ik ga akkoord